Zoals gebruikelijk kiest het bestuur van de HMT elk jaar een thema voor het Internationaal Historisch Festival. Tijdens de 40ste IHF was het thema Schlüter.

Op het podium stond de stationaire motor van Adrie en Jeanne Oostvogels – van Dijk uit Achtmaal. Deze is van het type SJ 1, motornummer 4635, is gebouwd tussen 1911 en 1913 en heeft 5 pk. De tractor op het podium was van Luud en Arjan Jacobs uit Boxtel. Dit is een AS45, is gebouwd in 1955, is voorzien van een 3 cilinder Schlüter motor en heeft 45 pk. Van deze tractor zijn slechts 108 stuks gebouwd.

De historie van Schlüter.

Het bedrijf Anton Schlüter München werd in 1899 opgericht. In het begin vanaf 1905 was het primaire doel van het bedrijf de productie van benzinemotoren.

Later werden er ook dorsmachines geproduceerd. In 1911 verwierf Anton Schlüter machinefabriek Otto Schülein, welke hij ombouwde tot een ijzergieterij, deze bevond zich in Freising. Ook werd er dat jaar een derde productiefabriek gebouwd. Een jaar later werd de Schlüterhof gebouwd, dit is een testboerderij (1912).

Vanaf 1937 werd gestart met de productie van tractoren. Deze tractor is het model DZM 15, voorzien van een 1 cilinder dieselmotor.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was er een tekort aan benzine en diesel, daarom werden er vanaf 1942 ook tractoren en generatoren geproduceerd, voorzien van een houtgasgenerator.

Door de luchtaanvallen op München en Freising werden grote delen van de fabrieksgebouwen verwoest. In 1948 na de oorlog, wordt de DS 25 in productie genomen.

Wanneer in 1949 Anton Schlüter junior het bedrijf overnam, nadat zijn vader gestorven was, besloot deze om de gehavende fabrieken in München niet te herbouwen. In plaats van München werd het gehele bedrijf verplaatst naar Freising.

In 1950 wordt de DS 15 gelanceerd, een van de meest succesvolste modellen van Schlüter. Drie jaar later wordt deze serie uitgebreid met de AS 15, 18, 22, 30, 45 en 55.

Schlüter biedt in de kleine klasse ook luchtgekoelde dieselmotoren aan met directe inspuiting. Deze blijven tot 1962 in het programma. In 1958 worden ook de watergekoelde motoren voorzien van directe brandstofinspuiting.

Vanaf 1964 worden er vier nieuwe modellen gepresenteerd, met motoren tussen 34 en 80 pk. Vierwielaandrijving is standaard mogelijk. Schlüter gaat zich richten op de bouw van tractoren in het hogere vermogensbereik. Ook wordt dit jaar de eerste “Feldtag” gehouden op de Schlüterhof in Freising.

In 1966 komt Schlüter met de “Super” serie. Deze serie blijft tot 1993 in productie. Vierwielaandrijving is standaard mogelijk en vanaf fabriek wordt de tractor uitgerust met een veiligheidscabine.

Vanaf 1970 gaat ZF (Zahnrad Fabrik Friedrichshafen) de versnellingsbak voor de “kleine” Schlüter tractoren aanpassen. Hierdoor krijgen de tractoren een compactere bouwvorm, dit resulteert in de “Compact” serie. Kleine tractoren met hoge prestaties, met vermogens van 58 tot 130 pk. De “grote” modellen, de “Super” heeft motoren met vermogens van 35 tot 280 pk.

In 1973 brengt Schlüter de “Profi Trac 3000 TVL” met 280 pk op de markt. Nogal uitzonderlijk voor die tijd. Deze tractor had vier banden van dezelfde grootte, twee bestuurbare assen, een motor met een cilinderinhoud van 11 liter en een hydraulisch kantelbare cabine.

De tractor blijft tot 1989 in productie.

De Profi Trac 5000 TVL heeft een 12 cilinder motor met een vermogen van 500 pk, teruggeschroefd, omdat in die tijd geen koppeling beschikbaar was, die meer vermogen kon verdragen. Twee stuurbare assen, de achteras kan in tegenovergestelde of in dezelfde richting als de vooras sturen. Van deze is er in 1978 slechts een gebouwd en is daarom een uniek exemplaar. Bij zijn presentatie werd deze tractor beschouwd als de grootste en krachtigste tractor van Europa.

In 1989 presenteerde Schlüter een nieuwe productlijn. Zijn naam is “Euro Trac”.

Specifiek voor deze tractoren was de plaats van de bestuurderscabine, in het midden van de beide assen, samen met een verplaatsbaar ballastgewicht boven de vooras. Onder de cabine is een MAN motor gemonteerd, afhankelijk van het type met 130, 160 of 190 pk. Er werden slechts 184 Euro Trac tractoren gebouwd in Freising.

Tot het einde van de productie in Freising waren er hoofdzakelijk vier verschillende lijnen tractoren, die de moeite waard zijn om te worden genoemd:

“Super” en “Compact”, waren standaard tractoren,

“Super Trac”, een tractor met dezelfde bandenmaat,

“Profi Trac”, een tractor met banden van dezelfde maat en twee stuurbare assen,

“Euro Trac”, de nieuwste ontwikkeling van het bedrijf.

Motoren in de bovengenoemde tractoren waren:“Super” en “Compact” : Schlüter tot 220 pk en MAN vanaf 220 pk,

“Super Trac” : Schlüter, MAN, Liebherr 220 pk en Mercedes Benz 190 pk,

“Profi Trac” : Schlüter tot 220 pk en MAN vanaf 220 pk,

“Euro Trac” : uitsluitend MAN.

In datzelfde jaar, na de Duitse hereniging ging het bergaf met Schlüter. De vraag naar systeemtractoren nam af en andere merken hadden Schlüter op technisch gebied allang ingehaald. Bovendien moest de fabriek wegens bouwtechnische redenen in Freising gesloten worden en was het de bedoeling in de buurt een nieuwe fabriek te bouwen. Door de hoge leeftijd van Anton Schlüter werd er een streep door deze plannen gezet.

Door de grote concurrentie in de tractorenbouw, beëindigd Schlüter in december 1993 de productie in de fabriek in Freising.

De tractorenfabriek Land Technik Schönebeck in de voormalige DDR toonde interesse voor de verdere productie van de Euro Trac en het onderdelenmagazijn. Land Technik Schlüter GmbH was een feit, toch werden hier slechts 32 stuks gebouwd. Anton Schlüter was erg begaan met het lot van zijn bedrijf. Vanaf 1995, op 80 jarige leeftijd van Anton Schlüter, stopt de productie definitief. Tot 2004 werden er nog een aantal Euro Trac tractoren gebouwd door de firma Egelseer in Furth.

De gesloten fabrieksgebouwen in Freising worden nu beschouwd als cultureel erfgoed. De hallen werden gerenoveerd en verbouwd tot een winkelcentrum. Hier staat, ter herinnering aan vroegere tijden, een Schlüter tractor.

Anton Schlüter zelf stierf in de zomer van 1999.