Ieder jaar kiest het bestuur van HMT, de organisatoren van het festival, een thema voor het Internationaal Historisch Festival. Dit jaar is het thema Schlüter.
Het is gebruikelijk dat wij als bestuur elk jaar een tractor- of stationaire motormerk kiezen voor het thema. Voor het 40ste IHF wilden we graag een merk kiezen dat zowel tractoren en stationaire motoren heeft gebouwd. Gezien deze wens, was de keuze in merken beperkt. De volgende merken hebben beide gebouwd: – John Deere, thema 1987 en 2006, – International Harvester Company, thema 1989 en 2001, – Brons, thema 1996, – Deutz, thema 2000 en 2003, – Schlüter. Gezien het feit dat de andere merken reeds eerder gekozen zijn voor het thema, is voor dit jaar de keuze gevallen op Schlüter.
Schlüter is vanaf het begin een familiebedrijf, vader en zoon Anton Schlüter hebben de leiding gehad over Schlüter. Het begon allemaal in 1899 met de bouw van stationaire motoren, in München. In 1911 nam hij machinefabriek Otto Schülein in Freising over en bouwde deze om tot een ijzergieterij. In 1949 nam, na de dood van zijn vader Anton Schlüter de zoon het bedrijf over. Deze besloot het werk in München na de Tweede Wereldoorlog niet te herbouwen en verplaatste het gehele bedrijf naar Freising. Schlüter ging zich vanaf 1964 specialiseren op tractoren in de hogere vermogensklasse. De “Super”, “Compact”, “Super Trac” en “Profi Trac”. Deze tractoren waren, gezien de technische mogelijkheden, hun tijd ver vooruit. Tractoren met vier banden van dezelfde maat was in die tijd uitzonderlijk. In 1978 werd slechts een exemplaar van de Schlüter Profi Trac 5000 TVL gebouwd, de grootste en krachtigste tractor van Europa in die tijd. Een tractor met twee stuurbare assen, even grote banden, hydraulisch kiepbare cabine, vierwielaandrijving, 12 cilinder MAN motor van 500 pk, teruggeschroefd, omdat in die tijd geen koppeling beschikbaar was, die meer vermogen kon verdragen. Dit is een unieke tractor.
In 1989 werd de “Euro Trac “gepresenteerd, hier werden slechts 184 exemplaren van gebouwd. Deze tractor kenmerkte zich door de centrale plaatsing van de cabine tussen de assen, een verplaatsbaar gewicht boven de vooras en een MAN motor onder de cabine. In datzelfde jaar, na de Duitse hereniging ging het bergaf met Schlüter. De vraag naar systeemtractoren nam af en andere merken hadden Schlüter op technisch gebied allang ingehaald. Bovendien moest de fabriek wegens bouwtechnische redenen in Freising gesloten worden en was het de bedoeling in de buurt een nieuwe fabriek te bouwen. Door de hoge leeftijd van Anton Schlüter werd er een streep door deze plannen gezet. Toen in 1993 de fabriek in Freising sloot werd de productie van de Euro Trac en het onderdelen magazijn naar Landtechnik Schönebeck verplaatst. Land Technik Schlüter GmbH was een feit. Hier werden nog 32 Euro Trac tractoren gebouwd totdat in 1995 de productie definitief werd beëindigd. Tot 2004 zijn er nog een aantal Euro Trac tractoren gebouwd bij Egelseer in Fürth.